söndag 5 januari 2014

Mannens lycka - vad är det?



Vad är mannens lycka? Frågan väcktes av SVT-serien Fröken Frimans krig. En serie om hur Sverige har sett ut en gång i tiden. Hur vi kränkte människor pga deras kön. Hur vi människor låter oss bli kränkta och orättvist behandlade pga strukturer som vi tror är fasta. Om jämställdhet och frågan kring kvinnor och män intresserar dig eller väcker nåt i dig ska du se den.



I serien säger en av karaktärerna följande om Fröken Friman:
"Hon kanske hade varit annorlunda om hon hade fått uppleva det som är kvinnans lycka: ett hem, en make, barn att älska."

Den meningen, det uttalandet fick mig att fundera på vad mannens lycka är januari 2014 i Sverige. Vad tror vi att mannen behöver för att känna och uppleva lycka?
Ett jobb?
Ett välbetalt arbete?
En familj att försörja för att känna sig behövd?
Andra män att mäta sig med?
Eller handlar det om personligt utrymme?
Politisk engagemang och föräldrarskap?
Eller ska vi vara mer ärliga och säga: pengar, makt och sex?

Är jag ute och cyklar om jag säger att maskuliniteten befinner sig i en kris? En otrygg plats, en otydlig roll eller ännu värre; på samma plats där den var i den serien jag hänvisar till ovanför?
Är jag helt fel ute när detta förtydligas av Zlatans kommentar:
– Ska vi jämföra herrarnas ekonomi med damernas? Vi spelar in det de använder. Det går inte att jämföra, snälla. Den uppmärksamheten som svensk damfotboll får i Sverige, det är ingen annan i världen utav damspelare som får det i sitt eget land. Bara det är en fantastisk sak. Men det här betyder inte att jag inte uppskattar det de gör, de har gjort det fantastiskt bra och kommer att fortsätta göra det fantastiskt bra. Men det går inte att jämföra damernas individuella prestationer med herrarnas. Och sedan när jag kommer utanför Sverige jämförs jag med Ronaldo och Messi. Hallå, på vilken nivå är vi? Det är ett skämt, säger han till tidningen.
Eller svenska herrlandslagets Anders Svenssons (eller heter det bara landslaget när det bara är män som spelar?) uttalanden kring historien om bilen och Therese Sjögran:
– Jag förstår jämställdhet och så, men marknaden styr, det är ju så. Jag vill verkligen betona att i en perfekt värld hade det varit samma intresse och samma löner. Då hade det inte varit något tjat. De tränar ju precis lika mycket som vi gör. Dessutom måste många av dem jobba vid sidan av, det är otroligt imponerande. Men damlandslaget är en ren förlust medan herrlands­laget drar in massa pengar som gör att dam- och ungdomslandslagen kan åka på sina resor.
...eller om de sk. "buskislagen"
– Det är ju bittert när man ser de här buskislagen som gått vidare. Honduras är där, vad fan är det frågan om? säger han i intervjun med Aftonbladet.
Hur var det nu jag skrev, pengar makt och sex? Pengar och makt finns tydligt markerade i citaten ovan. Den som har, den har och behåller. Varför ge möjligheten till nån annan?
Tyvärr kan jag inte ställa mig bakom varken dig Anders eller dig Zlatan. Hade vi varit på skolgården hade jag förmodligen kaxat mig tillbaka såsom alfahanar gör. Det hade inte hjälpt mycket. Det hade fått oss att cementera ytterligare maskuliniteten som en bakåtsträvande och reptilhjärnestyrd social konstruktion.

Jag läser en artikel länkad från Facebook. Titeln lyder "Män ligger bakom allt dåligt i världen"
Jag avskyr att jag måste hålla med om det Johan Forsberg säger medan jag tar mig igenom journalistens frågor och Johans svar. Mitt i detta mörka bild av vad maskuliniteten gör med människor idag får jag lust att lyfta allt gott män gjort. Som ett försvarstal, men det funkar inte så. Jag kan inte ursäkta ett slag i ansikte eller en medveten kränkning mot en människa mot alla smarta uppfinningar som män har kommit på eller alla upptäckter männen har gjort. Som Zlatan själv påpekade. Det går inte att jämföra, snälla.

Så mitt i denna nästan uppgiva tanke- och känslokedja så landar jag där jag började. Nämligen i hur feminismen har kämpat och lyckats någorlunda väl med att skapa utrymme för kvinnan i samhället och i sina sexuella uttryck. Långt ifrån jämställt samhälle idag men en bra bit från Fröken Frimans verklighet. Kan feminismen få män att förstå dessa strukturer och vara en motkraft till "allt dåligt i världen"?

Så vad är mannens lycka då? Förmodligen densamma som kvinnans. Jag slänger fram hypotesen att lycka inte har med män eller kvinnor att göra. Men att strukturerna som delar upp oss i män och kvinnor påverkar möjligheten för oss att uppleva lyckan på ett individuellt plan. Lycka är något individuellt som bör sökas på egen hand men som kommer alltid att påverkas av stereotyper av män och kvinnor samt förväntningarna kring dessa.
I min hypotes finns också en förhoppning om att vi kan lyckas lära varandra värdesättningen av omtanke, engagemang i relationer och förmågan till empati. Med kunskap om dessa tre saker hade vi  sluppit många övertramp oss människor emellan. Och ett övertramp mindre är en möjlighet för en inbjudan istället. En inbjudan att upptäcka likheter snarare än att leta efter och fastställa skillnader.

Jag avslutar med att länka till en sida med spännande innehåll. Kanske kan du hitta frågor som startar en eftertanke eller en ny process hos dig.
http://goodmenproject.com/bits-and-pieces/the-mask-you-live-in-engaging-the-masks-men-wear-to-prove-themselves-video/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar