söndag 1 april 2012

Gött helt enkelt

Jag halvligger på min stora soffa och skriver detta inlägg. Jag konstaterar att jag, denna slappa 1 april, har det riktigt gött. När jag tänker på gårdagen så kan jag också säga att det var en gött dag. Den började med soffhämtning, brunchkalas, uppvisning av lite kettlebellsträning, en 13-bitars sushilunch och avslutades med sexföreläsning och kalas på en vindsvåning med ursköna människor. När mitt huvud landade på kudden runt kl 01.30 så kändes inte bara dagen gött, livet var jävligt gött. Vad har detta att göra med sexbloggen undrar ni kanske? Jo, på föreläsningen igår på Justine & Juliette så pratade vi om sex och sexualitet. Vi kom in på vad som är bra och dålig sex. Finns det och vad innebär det? En av deltagarna använde ordet gött för att beskriva sex som hon var nöjd med. Jag minns att jag tänkte, där har vi det! Äntligen, någon som förklarar den egna upplevelsen av sex med egna ord och inte använder ett kollektivt ord som bra. När jag pratar sex drar jag ofta parallelen till lekar. När en lek uppstår så handlar det ofta om lust och nyfikenhet. När vi sedan börjar introducera begrepp såsom bra, bäst, dålig respektive sämst så närmar vi oss tävling istället för lek. En lek där det ska presteras och positioneras. Vilket kan vara förödande för lusten i leken. Om vi vågar se sex som en lek så kan tävlingstanken ha samma inverkan på oss som i andra sammanhang. Det börjar handla om prestation. Snabbare, högre, starkare, oftare, djupare...jag ska vinna! Eller, nej! jag har förlorat! Och visst kan det finnas en lust i tävlingen om man är medveten om att tävlingstanken väcker lust. Om du däremot upptäcker att lusten dödas av prestationen så undrar jag om det är värt att leka den leken?

Sex som är good enough för att kunna kalla det gött känns som något avslappnat och något jag vill ägna mig åt. Och om det inte är gött så står inte hela existensen, världen eller relationen och faller med det. Jag gillar idén om nya ord som beskriver egna upplevelser.
Gött är en början men jag blir nyfiken på vilka ord ni använder för era sexuella upplevelser. Vågar ni dela med er?

Under föreläsningen igår hann vi beröra flera intressanta områden förutom det ovannämnda som tyvärr inte fanns tid att fördjupa sig i. Som tur är vågar Justine & Juliette sticka ut hakan för sexualiteten. För Emma och Thomas som driver J&J handlar det inte bara om produkterna de säljer. Det handlar om lekfullhet, nyfikenhet och kunskap. Därför har de anordnat föreläsningsserien Sex gånger sex, där gårdagens föreläsningen var den första av sex kvällar där sex och sexualitet står i fokus. Nästa gång är den 28 april. Då djupdyker vi i en av mina favoritämnen, relationer! Anmäl dig här

Att ha sex med andra relationer. Vilka ligger vi med och behöver vi "regler" för detta? Vad menas med relation? Hur inleder vi, bibehåller och avslutar relationer? Vad är kopplingen mellan sex och kärlek i relationer? Vad är kärleksideologin och görs det en koppling mellan sex och kärlek? Finns det "fina" och "fula" relationer?

Emma i full färd med att ordningställa lokalen efter föreläsningen igår.

1 kommentar:

  1. Intressant...när man tänker på sex ur perspektivet lek så får jag plötsligt insikten att jag lekt för lite och försökt prestera för mycket. Inte konstigt att sex kan bli så laddat då. Det dåliga sexet sänker både upplevelse och självförtroendet medan det bra vice versa. Som opretantiös lek blir det ju istället bara en lek som aningen var kul eller tråkig.
    För mig är sex dock när det varit hm "bra" en skön upplevelse som ger djup fysisk och psykisk tillfredsställelse. Dåligt sex ger bara ångest och oro

    SvaraRadera