tisdag 27 mars 2012

Man

Vad är en man i Sverige idag 2012? Vilken bild har beslutfattare, studenter, barn och alla andra medborgare av vad en man är? I både mitt arbete och mitt privatliv stöter jag ofta på den frågan och det spontana svaret blir oftast den samma, - ja du, vad är en man egentligen.

Manligheten och maskuliniteten har hamnat lite på tapeten. Det skrivs, det bloggas, det twittras om mansideal. Gamla kontra nya. ta exemplet med Erik och Mackans nya serie på kanal 6 som försöker reda ut vad en man är utifrån enligt deras uppfattning vedertagna ideal i samhället. Så som att bygga en Ikeasäng utan manual. Jag reagerar under hela programmet om att de pratar om saker en man gör! Inte om vad som gör en man och det är då det slår mig, mitt i denna mening. Mannen identifierar sig ofta med det man gör. (Äntligen kan jag använda man i en mening och mena det!) Så blev jag uppfostrad iallafall som utlandsfödd i en diktatur. Män gör, visst kan de tänka och fundera men görandet är vad som kännetecknar en man.

Frågan om vad en man är väcker mer frågor än svar hos mig. Jag tittar på samhället och vi fortsätter att dela upp oss i vi och dem. Vi män och dem kvinnor, Vi utlandsfödda och de Sverigefödda, De hetero och vi HBTQ. Någonstans tror jag att en skiftning sker. En ny maskulinitet håller på att föddas och den letar efter nya uttrycksformer. Nya namn mitt i denna eviga gruppindelning.

Det finns en ny bok som jag bara längtar att få läsa. Jag citerar Sara Brosiins text på Ottar.se:

"En lättillgänglig guide till 1990- och 2000-talets forskning på området manlighet är boken
Maskuliniteter – kritik, tendenser, trender (Liber 2011) av Macus Hertz och Thomas Johansson. I boken ges en inblick i vad som skrivits om bland annat manliga sexualiteter, kroppar och föräldraroller. Kanske att den kan ge uppslag till intressantare spaningar än Tv 6-Eriks ”det manligaste i världen är väl att gå ut i skogen och bara sparka ihjäl ett vildsvin” eller den skojiga instruktionen i hur man kramas utan att bli för intim."

Nog för att vara man för en dag, jag ska strax gå ut genom dörren och försöka vara den Marco jag gillar att vara, oavsett grupptillhörighet eller indelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar